Varning för lågt flygande blåa skal

Äntligen! För första gången sedan de blå ledarsökande skalen introducerades i serien kan man försvara sig emot dem. Ni förstår säkert att det är Mario Kart 8 jag tänker på, den senaste delen i Nintendos serie av party-racingspel. Även denna gång är det i grund och botten samma spel, med vissa moderniseringar. De förändringar som gjorts innebär den här gången både bra och mindre bra saker.

Jag var inte helt säker på vad jag hade att vänta mig under efter den långa resan från butiken till lägenheten. Mario Kart-serien har hittills inte gjort mig besviken och just därför kände jag nog att det kanske var dags för den stora floppen. Med skräckblandad förtjusning stoppade jag i skivan i mitt Wii U och startade upp spelet. Eftersom jag inte är allt för modig väljer jag den första cupen i Grand Prix 50cc och Koopa Troopa. Det vill säga en lättviktig karaktär jag är van vid och spelets långsammaste svårighetsgrad och lättaste cup.

 

MK8-screenshot1
Yoshi nyttjar powerslides i ett tappert försök att hinna ikapp sina motståndare.

 

Första racet började och snabbt märker jag att timingen för raketstarten har förändrats ännu en gång, även om den i de senaste spelen varit ganska snarlik. Jag valde att spela med Wii U Pro-kontrollen då jag i Wii-spelet föredrog att spela med en Gamecube-kontroll framför andra alternativ. Det gick väldigt enkelt att sätta sig in i spelet och mitt missbruk av de miniboosts som spelets powerslides sätter fart nästan direkt. Efter ytterligare tre race hade jag min första guldtrofé, tre stjärnor, en ny fordonsdel och en ny karaktär. Inte nog med att det är seriens näst snyggaste spel, då det är väldigt svårt att slå SNES-spelet, det hade även riktigt bra musik, något jag inte brukar reagera på i just den här serien.

 

Vad är viktigast; söta fordon eller fordon med bra stats? Våga testa olika kombinationer av delar för att hitta det som passar just dig.
Våga testa olika kombinationer av delar för att hitta det som passar just dig.

 

De nya antigravitationsfälten gör racen mer intensiva och underhållande, viktklasserna, som i den här delen är hela sju stycken, och valet av fordonsdelar känns som att de väger mycket tyngre än någonsin förut. Jag har oftat hoppat mellan tunga och lätta karaktärer (några av favoriterna har varit: Wario, King Boo, Dry Bones, Koopa Troopa), men helt plötsligt har jag svårt att kontrollera både tyngre och lätta karaktärer. Detta löstes genom en hel del experimenterande med fordonstyper, delar och karaktärer. Det slutade ännu en gång på min favoritsköldpadda Koopa Troopa, men det var inte förrän jag testade att gå över till en karaktär av medelvikt som jag kände att jag var hemma. Iggy Koopa var det som räddade mig och är än idag den karaktär jag helst väljer.

Vad är då de antigravitationsfält jag nämnde tidigare? I Mario Kart 8 får spelarna både åka på väggar och i taken, detta bara på specifika delar av nivåerna där fordonets hjul vinklas och karten eller motorcykeln blir någon form av futuristisk svävare. Detta låter kanske inte så speciellt, men om du i ett antigravitationsfält åker in i en annan spelare får ni båda en boost, detta kan förstås användas strategiskt för att hjälpa dig att ta en kurva och samtidigt försvåra för motståndaren vars panikslagna skrik du hör medan han eller hon åker av vägen för att snabbt falla mot en för tidig död. Självfallet kommer seriens trotjänare lakitu och fiskar upp de som faller utanför till en kostnad av tre mynt. Själva uppfiskandet går mycket snabbare än det gjort tidigare så även om du råkar köra av vägen är du snabbt på banan igen. Det bör även nämnas att retrobanorna, som ännu en gång får vara med, den här gången är omdesignade för att få med allt roligt Mario Kart 8 har att erbjuda.

 

MK8-screenshot2
Poäng i ett online-race är baserat på antalet spelare som medverkar och de olika spelarnas poäng.

 

Mynten i spelet används för att låsa upp nya delar, men de ökar även din hastighet när du plockat upp dem. Inte direkt en nyhet men i det här spelet känns skillnaden mellan noll och tio mynt känns rätt stor och det är alltså en fördel att plocka upp så många du kan tidigt. Det är även ytterligare en anledning att bombardera motståndaren med alla de föremål som kan dyka upp i frågeteckenlådorna. Nyheter bland föremålen är Boomerang Flower, Piranha Plant, Super Horn och Crazy Eight. Av dessa föremål är det Super Horn jag nämner i inledningen, det enda jag känner till som kan försvara dig mot ett blått skal. Det som händer när det används är att en ljudvåg skickas iväg runt din karaktär och skadar allt runtomkring, även över och under(?), detta innebär att om ett ondskefullt blått skal svävar ovanför dig och du är några sekunder från att bli sprängd i bitar, så kan du vara snabb och förstöra skalet innan det hinner förgöra dig.

Boomerang Flower ger dig en bumerang som kan kastas både framåt och bakåt för att skada dina motståndare och om du inte hinner plocka upp ett nytt föremål återvänder bumerangen till dig så att du kan kasta iväg den ytterligare två gånger. Piranha Plant ger dig en liten blomkruka med en väldigt aggressiv pirajablomma som hugger efter både motståndare, föremål och mynt. För varje bett får du även en liten tillfällig hastighetsökning och mynten blomman äter upp får du behålla. Det intressantaste och kanske mest stressframkallande av de nya föremålen är Crazy Eight, som egentligen bara är en ny version av Lucky Seven från Mario Kart 7 där de lagt till ett mynt. Det som  händer när föremålet används är att åtta nya föremål börjar snurra runt karten precis som tre skal gör. Föremålen är grönt skal, rött skal, bananskal, svamp, stjärna, Bob-omb, Blooper och mynt. Aktiverar du föremålet ytterligare en gång aktiveras det föremål som just då är framför karten, kanske inte alltid det enklaste att få in timingen på och mer än en gång har jag lyckats kasta en bomb framåt som sedan spränger mig. Det kan även vara dags att nämna några förändringar i hur föremål fungerar.

 

MK8-screenshot4
Yoshi på väg att testa hur bra hans nya Squirrel Glider klarar ett antal svampboosts på den nya banan Cloudtop Cruise.

 

I Mario Kart 8 kan man, till skillnad från nästan alla andra tidigare delar bara ha ett föremål åt gången, även om man släpar en bomb bakom sig eller har tre snurrande bananskal runt sig. Om en spelar kör in i ett föremål som snurrar runt dig (tre bananskal/svampar/skal eller Crazy Eight) aktiveras dess effekt för den spelaren. Fartökning av svamp, skada av skal, explosion av bomb och odödlighet från stjärnna. Detta kan alltså ge både för- och nackdelar. I det här spelet förlorar man inte heller sitt föremål om man råkar klanta sig och åka utanför banan, vilket även detta gör att det är lättare att hålla sig kvar i matchen om olyckan är framme.

När det kommer till spellägen ser det ut ungefär som vanligt. Grand Prix spelas som vanligt uppdelat i ett antal cuper som består av 4 race vardera. Lyckas du placera sig i toppen belönas du med en trofé i antingen brons, silver eller guld. Beroende på mängden poäng du samlat ihop under de fyra loppen kan du även få upp till tre stjärnor, vilket kan leda till olika belöningar, samt att det ser bra ut på Grand Prix-skärmen. Det går även att köra enskilda banor i VS Race, där även möjligheten att anpassa  reglerna finns. Ett alternativ för de som gillar att slå rekord är Time Trials där du, precis som i tidigare delar av serien, kör ensam på en bana utrustad med tre svampar och inga föremålslådor på banan. Spelet låter dig spela in tidigare försök och spela upp dem som ett ”spöke” så du enkelt kan jämföra dig med tidigare rekord under loppets gång. Spökena går det att dela på Miiverse och det finns även några av utvecklarnas spöken, staff ghosts, inlagada som du kan försöka slå. Lyckas du med detta belönas du med ytterligare stickers att förgylla dina inlägg på Miiverse med. Även Battle Mode är tillbaka, men det återkommer jag till senare.

 

MK8-screenshot5
Tolv spelare väntar med spänning på att få se vilken av banorna de ska få spela på i Mario Karts online-läge.

 

Har du vänner som gillar spelet tillgängliga går det att utmana dem på race i split-screen och alla tidigare nämnda spellägen förutom Time Trials går att köra. Räcker inte det motståndet går det även att spela online. I online-läget, där du antingen spelar ensam eller tillsammans med en vän i split-screen,  går det att spela antingen regionala eller globala lopp. När ett sådant startar presenteras alla spelarna med tre alternativ på banor där alla får välja en och sedan slumpas en av spelarna fram och banan personen i fråga valt spelas, det går även att välja random om de tre alternativen inte duger, detta innebär dock att även de tre banorna spelaren inte ville välja kan slumpas fram. Det går även att spela privata race med folk på sin vänner-lista. Det sista, och kanske mest spännande läget i online-delen är Tournament. Detta låter vem som helst anordna en turnering med eller utan datormotståndare, med valbar svårighetsgrad, som även går att upprepa exempelvis en specifik tid varje vecka eller dagligen.  Datorspelare verkar vara en bra idé att ha med då antalet personer i gruppen man hamnar i påverkar hur många poäng man får för de olika placeringarna. En förstaplats ger bara full poäng om minst ett visst antal spelare är med och tävlar om den.  Online-läget har dock inte fungerat felfritt för alla då diverse olika felmeddelanden om avbrutna anslutningar dykt upp. De kommer fortfarande då och då men inte alls lika ofta som i början.

 

MK8-screenshot6
Det är tyvärr inte bara välplacerade bob-ombs och blåa skal som kan få folk att utbrista saker som borde få Nintendo att fundera på att införa åldersgräns i spelet.

 

Något som många klagar på är att Battle Mode inte längre spelas på arenor speciellt designade för det läget utan på de vanliga banorna. Jag har bara testat läget som hastigast. I tidigare spel med online-stöd kunde jag i brist på annat att göra köra några rundor Balloon Battle eller Coin Runners, vilket var väldigt underhållande i små doser. I Mario Kart 8 är det inte längre de snabba intensiva matcherna jag är van vid, förutom precis i början. I slutet verkar det oftast handla om att den som har mest poäng försöker undvika de andra för att säkra sin seger. Vilket är relativt enkelt när man bara kan köra varv efter varv och motståndaren inte kan genskjuta på något effektivt sätt.

En sak jag länge störde mig på med spelet var att enda sättet att se en karta var att spela med GamePad, då kartan gick att visa på dess skärm, men inte på TVn. För oss som föredrar Pro Controller eller andra kontrollalternativ har detta varit ett problem, även om det faktiskt går att placera sin GamePad på ett smart ställe så den syns medan man spelar. Nintendo har dock insett sitt misstag och beslutade att patcha in möjligheten att få upp en karta på TVn, precis som i tidigare spel. Utöver detta valde de även att lägga in statistik över lite onödiga saker som exempelvis antalet vinster och mini-boosts. För tillfället finns det två DLC-pack inplanerade som kommer innehålla 3 karaktärer, 4 fordon och 8 banor vardera. Däremot verkar det fortfarande inte finnas några planer på att släppa riktiga Battle Mode-banor, vilket jag tycker är riktigt tråkigt.

Mario Kart 8 är ett riktigt bra spel som jag kan rekommendera varmt. Det spelas som alltid med fördel i soffan tillsamman med några nära vänner. Väljer man att köra online kan det  vara en idé att sitta på skype för att höra hur glada ens vänner blir när de blir bombarderade av sköldpaddsskal i en hel del olika färger. Jag kan dock inte garantera att ni fortfarande är vänner efter några riktigt intensiva race.

 

 Trots bristen på ett riktigt Battle Mode, all krångel med online och inget ”Hi I’m Daisy” börjar det bli en storfavorit i serien. Bra musik, underhållande banor och när online faktiskt fungerar kan man enkelt spela någon timme för mycket om man inte uppmärksammar tiden.
– Pyon

 

Aye Nay
  • Precis kontroll och mer intensiva race än tidigare i serien.
  • Mario Kart i HD med ett riktigt bra soundtrack
  • Omdesignade retrobanor som innehåller de element som gör spelet så underhållande.
  • Super Horn – Äntligen går det att försvara sig mot de blå skalen.
  • Möjlighet att spara highlights av race för att sedan ladda upp dem till Youtube.
  • Inget ordentligt Battle Mode. Enbart Balloon Battle på de vanliga banorna.
  • King Boo, Dry Bones och Piranha Pete är inte längre med.
  • För få fyrhjulingar.
  • Lite för många ”connection error”.
Sammanfattning
Nintendo har gjort det igen. Fartfylld partyracer som kan locka fram den onda sidan hos de snällaste personerna. Rekommenderas varmt.

Publicerat av

Aethicyn

Retro- och indiespelsälskande amatörmusiker vars backlog för tillfället växer med rekordfart.