Bläckfiskar och paintball

Det kan låta som en rätt udda kombination, förutom när man pratar om Nintendos nya lagbaserade tredjepersonsshooter, Splatoon. Det är nu bara några dagar kvar tills det släpps och vi har hittills kunnat pröva ett online-demo vid fyra tillfällen. Utöver trailern som visades på E3 förra året samt två reklamfilmer har jag varken sett eller läst särskilt mycket om spelet. Jag passade i alla fall på att provspela demot och för er som missade det kommer här en liten sammanfattning.

Demot började med en kortare introduktion där jag fick lära mig grunderna samt hur man spelar Turf War, demots enda spelläge. Detta spelläge går ut på att två lag om fyra bläckfiskar tävlar om vilka som kan måla störst del av arenan i sin egen färg. Vi har fått prova på två arenor varav den ena är någon form av lagerlokal och den andra utspelar sig på en oljeplattform. Nu kanske någon undrar varför bläckfiskar vill måla lagerlokaler i glada färger, men det kan jag tyvärr inte kan svara på ännu. De verkar däremot vara allergiska mot andra färger än sin egen. Går de i en pöl av fiendebläckfiskarnas färg rör de sig väldigt långsamt, och blir de beskjutna av den verkar det vara dödligt. Det tar inte allt för lång tid innan de döda är återuppväckta, däremot får de börja om vid banans start. En annan sak jag bör nämna är att de tidigare nämnda bläckfiskarna kan förvandla sig till människor, samt att de är utrustade med ett gäng färgsprutande vapen.

Det finns fyra vapen att tillgå i demot och varje vapen har, utöver en massa färg, även en specialförmåga och granattyp som skiljer sig mellan olika vapen. Splattershot och Splattershot Jr. är automatvapen som är rätt lätta att hantera. Du siktar på en fientligt inställd bläckfisk och skjuter. I brist på ondingar kan du gå loss på en vägg eller golvyta du tycker har fel färg. Bläckfiskar med Splattershot kan kasta vattenballongsliknande granater som inte använder allt för mycket färg och om specialförmågan aktiveras kan granaterna kastas utan att slösa någon färg alls. Splattershot Jr. har sämre räckvidd och gör mindre skada än Splattershot men skjuter desto snabbare. Fördelen med detta vapen är att man snabbare kan täcka ett stort område i färg. Granaten, som ser ut som en liten pyramid, tar en liten stund innan den exploderar men gör både mer skada än den tidigare och använder mer färg. Specialförmågan för detta vapen är en sköld som vid beröring sprids vidare till andra spelare och får fiendeattacker att studsa bort.

De kommande två vapnen är lite mer udda men inte mindre effektiva. Splat Charger skall nog vara spelets krypskyttegevär. Det laddas upp under några sekunder och sedan skickas det iväg en koncentrerad stråle färg som målar marken i en linje istället för en rund fläck som automatvapnen gör. Undvik att bli träffad av ett skott från Splat Charger, för de gör ganska ont. Splat Charger använder sig av samma granater som Splattershot Jr. och samma specialförmåga som Splattershot. Det sista vapnet, som räknades som ett av de bästa tills folk började lära sig sikta, är Splat Roller. Precis som det låter handlar det om en gigantisk roller och som ni kanske förstår går det inte att skjuta med den, istället dras den längs marken för att måla stora ytor väldigt snabbt. Det går även att slå med den för att skvätta färg eller slå någon, men det går självklart lika bra att bara köra över de onda bläckfiskarna med den. Splat Rollers granater tar en stund på sig att aktiveras precis som de som följer med Splattershot Jr. och Splat Charger, men går även att fästa på väggar. Är man jagad av någon funkar det väldigt bra att springa runt ett hörn, sätta en på väggen och sedan fortsätta springa, dina förföljare hinner knappt reagera innan de är fast i explosionen. Specialförmågan kallas för Killer Wail och är någon form av kanon som placeras ut och skickar iväg färgade ljudvågor som inte sprider någon färg men istället går igenom hinder och är perfekt för att plocka ner en grupp av onda bläckfiskar.

Alla typer av vapen använder sig utav färg och när den tar slut är det dags att förvandla sig till bläckfisk, fördelen med bläckfiskformen är att man rör sig snabbare och hoppar längre, förutsatt att det finns bläck av sin egen färg att simma runt i. Simmar man runt i bläck fylls ammuntionen på och man är näst intill osynlig för fiender, tills man gör ett misstag och en fientlig Splat Roller får syn på en och förvandlar en till bläckfiskmos. Det går även att hoppa till alla sina medspelare, förutsatt att de är vid liv men även om det faktiskt går att skjuta innan man landar får man se upp så man inte landar i en fiendeklunga. Jag bör även passa på att nämna att spelet kommer ha runt 18 vapen samt ett antal subvapen (exempelvis granater) när det släpps.

Grafiken har jag inte mycket att säga om, däremot är karaktärsdesignen bland det bästa jag sett på länge. Jag älskar verkligen hur bläckfiskarna ser ut och detta gäller även när de är förvandlade till människor. I demot kunde man välja om bläckfisken man spelar skulle vara en pojke eller flicka samt ögonfärg, men det ska gå att variera mer när spelet väl är ute. Musik och ljudeffekter verkar rätt lovande men jag vill höra mer innan jag faktiskt uttalar mig om det. Kontrollerna funkar bra både när man spelar med standardalternativet, vilket är rörelsekontroller, eller med två spakar. Däremot fick jag dra ner känsligheten i botten för att det skulle bli den känslan jag ville ha. Jag hade inte blivit jätteledsen om spelet låter mig binda om några knappar när det släpps, då bland annat hopp-knappen sitter fel enligt mig.

En trevlig överraskning som jag hoppas kommer finnas kvar när spelet släpps är det minispel man får spela medan man väntar på att matchmaking-systemet ska hitta spelare att fylla upp lagen med. Squid Jump är ett pixligt minispel där man som en bläckfisk ska ta sig uppåt genom att hoppa på plattformar för att till slut nå målet. Kan låta ganska enkelt och hoppandet är inte där svårigheten ligger, det man får akta sig för är vattnet som till en början stiger långsamt, men redan efter några nivåer börjar röra sig obehagligt fort. Även om det är helt frivilligt var det skönt att sitta och jaga poäng mellan matcherna. Ibland kom jag på mig själv att nästan bli irriterad över att matchen startade och störde mitt hoppande. Kan också nämna att om minispelet avbryts av en match är det bara att fortsätta nästa gång man väntar på med- och motspelare.

Jag var med på tre av fyra demo-tillfällen och även om de kändes rätt korta har jag haft riktigt roligt. Lagerlokalen, Walleye Warehouse, var den banan jag hade roligast på, vilket mest berodde på att jag hade fler väggar att gömma mig bakom. När det kommer till vapen var det första jag lärde mig tycka om Splat Roller eftersom jag inte behövde sikta allt för mycket. Favoritstrategin var att som bläckfisk simma fram bakom en intet ont anande fiendebläckfisk i människoform för att sedan hoppa fram och drämma till stackaren i bakhuvudet. Under det sista demot jag körde, vilket tyvärr blev ganska kort på grund av att det krockade med Eurovision Song Contest-finalen, bestämde jag mig för att spela lite mer med skjutvapnen och blev riktigt förtjust i Splattershot. Pyons strategi att simma upp för en färgbeklädd vägg för att nå en hög punkt där man kan bombardera fientliga Splat Rollers utan att de kan göra allt för mycket motstånd var fruktansvärt underhållande. Jag är i alla fall helt säker på en sak; jag kommer köpa spelet redan på releasedagen.

Publicerat av

Aethicyn

Retro- och indiespelsälskande amatörmusiker vars backlog för tillfället växer med rekordfart.