Måndagsmusik #2 – Att trotsa tyngdlagen

Folk var exceptionellt glada under årets Sony-presskonferens på E3 och jag kan förstå varför för det var verkligen ett superår. Vi fick se The Last Guardian, Final Fantasy VII-remake och Shenmue 3, spel man bara kunnat drömma om innan. Själv satt jag och väntade på ett spel som jag väntat på sedan jag spelade klart första spelet – Gravity Rush 2. Gravity Rush 2 nämndes först på Tokyo Game Show 2013 så jag kanske får vänta tills den mässan börjar av hösten. Det talas om en remake av det första spelet till Playstation 4. Vem vet vad som kommer ske? Jag kommer dock vänta. Någon dag kommer jag få sväva fritt igen. Tills dess kommer jag sväva runt i spelets städer lite titt som tätt enbart för att få njuta av spelets fysik och helt underbara musik.

Mitt favoritstycke från spelet råkar även vara från min favoritstad i spelet – Pleajeune. Staden är spelets andra stad och den uttjatade kontrasten mellan natt och dag passar in perfekt då det är just en av deras olikheter. I första staden är det ljust och lugn musik spelas, i Pleajeune spelas den här jazziga biten till en lila natthimmel. Jag minns tydligt nu i efterhand hur jag blev så chockad över den stora skillnaderna mellan de två och hur jag inte ville lämna området när det väl var dags för det i storyn. Jag kände mig hemma och jag vill så gärna återvända dit någon dag.


Spel: Gravity Rush (2012, Playstation Vita)
Utvecklare: Project Siren (SCE Japan Studio)
Utgivare: Sony Computer Entertainment
Kompositör: Kohei Tanaka

Publicerat av

Pyon

Pyon

Spel- och animenörd som är funktionsduglig i det japanska språket. Hoardar JRPGn inför apokalypsen.