Star Ocean First Departure (Del 1)

Det skedde ett mirakel på Square-Enix i år. De bestämde sig för att göra något annat än att vifta Final Fantasy XV-trailers, göra nya spel till webbläsare eller mobil samt släppa alla sina äldre spel portade till mobil. Nej, vi skulle få Star Ocean 5; till konsol. Min peppnivå blev skyhög och jag bestämde mig för att äntligen ta mig an den här spelserien som jag låtit samla damm i min ena spelhörna. Star Ocean släpptes först till Super Famicom 1996 i Japan. Vi i väst fick vänta till oktober 2004 då spelet släpptes i en förnyad version till PSP med ny grafik och stridssystem likt det från tvåan, animerade scener, nya spelbara karaktärer och dubbade dialoger.

Det första som slår mig under min första speltimme av Star Ocean First Departure är hur likt allt är Tales of-spelserien. Menyer, stridssystem, musiken och ett system med att kunna prata med karaktärer för att få lite extra story, allt kändes väldigt Tales of. Jag tvingas pausa spelet för att googla och lär mig att flera av teamet som gjorde det första Tales of-spelet, Tales of Phantasia, hoppade sedan av för att skapa tri-Ace och göra Star Ocean till Super Famicom. Dessutom gör kompositören, Motoi Sakuraba, musik till både Tales of-spelen och Star Ocean-spelen. För en Tales of-fangirl som mig kändes inget särskilt främmande vilket hjälpte avsevärt i början.

De resterande speltimmarna fram mot mitten av spelet var även de väldigt trevliga förutom att jag tidigt blev tvungen att välja hur mitt framtida party skulle se ut. Sådana stora val i spel kanske är något andra tar med en klackspark men för mig  kan jag sitta en dag med att bara låta spelet stå innan jag har valt – så blev det här med. Jag fick sitta online och söka efter de karaktärer jag ville ha och planera bästa sättet att få dem. När det väl var bestämt blev de andra timmarna betydligt enklare och mindre ångestframkallande.

Varning, om man vill spela Star Ocean: First Departure för att vara med om ett episkt rymdäventyr bör man, av det jag sett under mina 10 timmar, inte förvänta sig så mycket. Förutom några små partier i början har jag varit fast på en vanlig fantasyplanet med vanliga Europainspirerade byar och städer. Om man kan bortse från de delarna är Star Ocean First Departure ett väldigt underhållande JRPG och jag ser fram emot de resterande timmarna.

Efter att bara ha spelat en bit in på Star Ocean: The Second Story till Sony Playstation var jag tillräckligt intresserad för att skaffa First Departure och Second Evolution. Det slutade dock med att spelen stått inplastade i min hylla tills Pyon fick för sig att börja spela.

Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte tagit mig an här spelet tidigare. Skills-systemet är intressant men känns ganska överkomplicerat. Förklaras till viss del i manualen, men känner ändå att jag har svårt att greppa det. Tyvärr pausas inte timern när man råkar somna med spelet igång. Däremot fungerar det hur bra som helst att spela det både innan och efter tuppluren!

– Aethicyn

 

Pyon Aethicyn
Tid 10 timmar  ~5 timmar (23 enligt spelklockan)
Level  35~40  18
Bäst  En karaktär heter Phia och flera karaktärer har svansar  SVANSAR! Samt att spelet har underbar dialog.
Sämst Beslutångest när man tvingas välja karaktärer  Rörigt skills-system. Det är tur att det finns en manual.

Publicerat av

Pyon

Pyon

Spel- och animenörd som är funktionsduglig i det japanska språket. Hoardar JRPGn inför apokalypsen.